Satirisk bid og humor samt chilensk poesi

Art Cinema Frederiksberg lægger ud med to seværdige film, en svensk og en chilensk. Af Nanna Boye. nanan@lokalavisen-frb.dk. Foto fra ‘The S …


Art Cinema Frederiksberg lægger ud med to seværdige film, en svensk og en chilensk.

Af Nanna Boye.

nanan@lokalavisen-frb.dk.

Foto fra ‘The Square’.

 

Art Cinema Frederiksberg starter året på søndag, og det er to stærke film, der vises.

Vi lægger ud med ‘Neruda’ af instruktøren Pablo Larraín. Den handler om den chilenske poet, politiker, diplomat og Nobelprisvinder Pablo Neruda (1904-1973).

Det er en original biopic-film bygget op som en krimi om den revolutionære dig-ter, der går under jorden, på flugt fra systemet. Hele tiden i et miks mellem virkelighed og fiktion.

Lige i hælene på ham er politikommisæren Óscar Peluchonneau (Gael García Bernal). Hans eneste mål er at fange Neruda, uden omtanke for det, der ellers sker i landet. Et spil, hvor Neruda lægger en bog som visitkort til politikommisæ-ren.

Samme flugt-tema som i den klassiske, amerikanske tv-serie og senere film ‘Flygtningen’, The Fugitive.

Neruda spilles af Luis Gnecco. Han vil hellere have fest og kvinder, end beskyttelse af kommunistpartiet, der vil skjule ham.

På flugten forvandles han hele tiden og udstyres med nye forklædninger. På den måde giver filmen også et indirekte portræt af den komplekse og alsidige digter. Gael Garciá Bernal er fin som den hævngerrige politikommissær.

‘Neruda’ er et anderledes og muntert portræt af digteren. Samtidig får man et indblik i Chiles smukke natur og land, når Neruda flygter fra by til by, fra hus til hus og gennem sneklædte landskaber.

 

Satirisk og munter

Den svenske filminstruktør Ruben Östlund har lavet filmen ‘The Square’, en herlig satirisk, munter og lidt lang film.

Filmen stiller mange spørgsmål, men et par af temaerne er samtidskunsten, velfærdssamfundet og måden at kommunikere på. I kunst-firkanten ‘The Square’ har alle lige rettigheder og forpligtelser.

Christian (Claes Bang) er succesfuld kunstnerisk chef på et moderne kunstmuseum. Han er i centrum af den kreative elite og tager sig selv og sit job meget seriøst.

I dagene før åbningen af den prestigefyldte udstilling ‘The Square’, bliver Christian udsat for et tricktyveri på åben gade. Hans telefon stjæles. Den oplevelse sætter en masse i gang hos ham, og han kan ikke slippe tanken. Derfor indleder han en jagt på ty-ven.

En app viser, at telefonen befinder sig i et socialt boligbyggeri, hvor han tager ud.

Christian har skrevet et brev, som alle i hele opgangen får. Tonen er anklagende og aggressiv. Han får fat på sin telefon, men konflikten er ikke slut. En indvandrerdreng anklages fejlagtigt for tricktyveriet, og nu vil han have hævn.

Der er flere muntre scener, bl.a. der, hvor den stockholmske kunstelite er samlet i en festsal, og en abemand slippes løs – og går løs på borgerskabet.

Alle kigger ned på det veldækkede bord, ingen vil konfrontere eller udfordre det, der sker.

Instruktøren er fokuseret på at beskrive og undersøge det moderne menneske, og hvordan vi reagerer og agerer, når situationer tilspidses. Der er mange ting at forholde sig til og tænke over bagefter, og så brillerer Claes Bang i rollen som den kunstneriske chef.

 

 

 

 

Kommentarer

1