Fra patrouillevogn til hollænderbiler

Det er i år 100 år siden, at politiet kom på fire hjul. Og den første politibil kørte såmænd – på Frederiksberg. Af Finn Edvard. finn.edvard …


Det er i år 100 år siden, at politiet kom på fire hjul. Og den første politibil kørte såmænd – på Frederiksberg.

Af Finn Edvard.

finn.edvard@gmail.com.

Foto fra bogen.

 

Der er lige præcis 100 år i mellem, at politiet modtog den første politibil, en Ford T fra 1917, til den sidste, en VW Touran fra 2017.

I den anledning har to politibils-entusiaster, journalist Jakob Andreasen og fhv. vicepolitikommisær Erik Kristoffersen, slået sig sammen om at skrive og redigere en ny bog ‘Politiets biler’, der henvender sig til alle, der er interesseret i politi og biler.

Her er tale om en fotospækket fortælling om det danske politis biler gennem tiden.

Fra den første i 1918 – en lejet Hopmobil bygget i USA med plads til seks betjente – til i dag, hvor patruljevognene oftest er Passat, Mercedes og Touran.

Hurtige biler, der er praktisk indrettet og spækket med kommunikationsudstyr.

‘Politiets biler’ er bogen for alle motor-aficionados og bilelskere. Den præsenterer et fyldigt udvalg af politiets køretøjer fra før og nu.

Her kan man blandt andet læse om ‘Badekarret’ med plads til ti betjente og bygget af Thomas B. Thrige i Aarhus.

Eller om den første ‘Patrouille-Vogn’, der kostede den formidable sum af 5.749,40 kr. Bogen fortæller også om de mest udbredte bilmærker, der er anvendt af politiet i årtierne siden 1920’erne.

Her er også historien om det tragiske drab på fire unge betjente i 1965, fortællingen om ‘Volvorøveren’ i 1968 og urolighederne i forlængelse af rydningen af Ungdomshuset på Jagtvej i København i 2007.

Den nye bog er en grundig sag. Bilerne fra hvert årti gennemgås med fotos, fakta og anekdoter.

Bogen er endvidere opbygget kronologisk med fakta om de enkelte biler med billede og data om motor, køreegenskaber, fordele, ulemper osv.

Derudover er der kapitler med nedslag og uddybning af udvalgte biler, hændelser, problemstillinger, nye taktikker og andet.

Den første politibil kom til Frederiksberg i 1917.

Politiet havde fundet ud af, at det var billigere at leje en vogn – end at køre i droske, som det havde været praksis hidtil.

Senere samme år fandt birkedommeren på Frederiksberg dog ud af, at det var endnu klogere at anskaffe sig sin helt egen vogn – og sådan blev den første politibil i Danmark født.

Bilen fik registreringsnummeret A2 – et nummer der dog allerede var optaget af Kgl. hofbogtrykker Fr. Bagge, der imidlertid fik besked om at omregistrere sin vogn.

Her er også historien om det senere så kendte ‘Salatfad’, der var uegnet til udrykningskørsel, men som var bedre til fangetransport. Bilen var en Citroën model Hy.

 

 

‘Politiets biler’.

Jacob Andresen / Erik Kristoffersen

192 s./269 kr.

Frydenlund.

Kommentarer

1