Tryk på knappen og få ny viden

Museumschef Anni Mogensen er spændt, for på lørdag skal ‘kedsomheds-knappen’ afprøves på Nationalmuseet. Af Nanna Boye. nanna@lokalavisen-fr …


Museumschef Anni Mogensen er spændt, for på lørdag skal ‘kedsomheds-knappen’ afprøves på Nationalmuseet.

Af Nanna Boye.

nanna@lokalavisen-frb.dk.

Foto: Dan Møller.

 

Når Anni Mogensen lørdag morgen cykler fra hjemmet på Henrik Ibsens Vej til sin arbejdsplads, Nationalmuseet, er det en helt særlig dag.

Lørdag 24. marts er dagen, hvor ‘kedsomhedsknappen’ tages i brug på museet. Den er første led i en række nye tiltag, der skal gøre Nationalmuseet mere børnevenligt. Kort sagt viden i øjenhøjde med de yngste brugere. De skal kunne tumle rundt blandt vikingeskibe og middelalderborge, mens de bliver klogere på svundne tider.

I dag har Nationalmuseet især haft succes med at formidle historie i Børnenes Museum.

Fremover er ideen at børnene ikke skal ’puttes’ væk i en særlig udstilling.

De skal tage del i hele museet. Museumschef Anni Mogensen har været ansat på museet ad flere omgange.

I marts blev hun ansat som museumschef med fokus på udvikling af et mere sanseligt museum, der beviser, at historien vil os noget. Første store tiltag er en børnesatsning. Og der har været tryk på med at udvikle ‘kedsomhedsknappen’. Ideen er, at når børnene går rundt på museet, og det hele bliver lidt for ensformigt eller kedeligt, så skal de bare trykke på knappen og vupti, så får de viden om emnerne på en helt ny måde.

»Jeg har et stort formidlingshjerte, og jeg håber at kunne åbne op for historien for alle målgrupper. Ikke bare børnene. Vi skal være der, hvor brugeren er – både digitalt og fysisk. Viden må godt være sjovt og underholdende,« fortæller museumschefen, der også har planer om at få udviklet både spil og podcast.

 

Aha-oplevelse

En ny undersøgelse har vist, at 43 procent af danskerne ikke har været på Nationalmuseet indenfor de seneste ti år.

»Jeg tror, at mange børnefamilier har en fordom om, at Nationalmuseet er kedeligt, og så er museet i stor konkurrence med mange andre tilbud, fra Tivoli til Experimentarium.

Mange hjørner af Nationalmuseets udstillinger har der ikke været rørt ved eller blevet lavet om på i 30-40 år, mens der både forsknings- og formidlingsmæssigt er sket meget. Nu skal historierne og fortællingerne frem i lyset, fra oldtiden til i dag.

Danmarkshistorien og museets store samlinger skal være mere synlige og perspektiveres i forhold til den verden, vi lever i,« forklarer Anni Mogensen og pointerer, at publikum helst skal gå fra museet med en aha-oplevelse. De skal være blevet klogere på historien og have haft en sjov oplevelse.

»På lørdag indleder vi museets nye rejse, hvor jeg skal være med til at eksperimentere, udvikle og gøre museet mere sanseligt. Resten af året satser vi på børnene og børnefamilierne,« siger Anni Mogensen, der også har brugt sine egne to børn på tre og fem år til at afprøve knappen.

‘Kedsomhedsknapperne’, 15 i alt, er gemt forskellige steder på museet. Når børnene trykker på knapperne, aktiveres de. Nogle steder vågner en shaman, andre steder er det en ridder, en mumie eller lyde, som alt sammen er med til at fortælle vores historie.

 

De kritiske børn

»Tanken er, at knapperne skal være et nyt lag af historiefortællingen, men det er sande røverhistorier. Forskere, formidlere og arkitekter har været sammen om at udvikle ‘kedsomhedsknappen’.

I løbet af året dukker der nye tiltag op for børn, men i første omgang er det ‘kedsomhedsknappen’, der skal afprøves og evalueres.

»Børn er de mest kritiske brugere vi har. Vi får hurtigt svar på, om det virker, så det er også en svær udfordring. Det er lidt nervepirrende i dagene op til. Når vi det hele, virker alt det tekniske?

Lige nu er jeg spændt, lidt bange, og jeg glæder mig rigtig meget til på lørdag,« siger Anni Mogensen, da Lokalavisen møder hende på Nationalmuseet, ni dage før premieren på ‘kedsomhedsknappen’.

 

Fakta om Anni Mogensen:
2018: Museumschef for Nationalmuseet.
2015-2018: Formidlingschef på Nationalmuseet.
2011-2015: Kommunikationschef i Golden Days.
2005-2011: Nationalmuseet, projektleder for international vikingeudstilling.

Kommentarer

1