Hovedstaden rundt på skinner

Nu er der lagt skinner på hele Metrocityringen, som åbner i sommeren 2019 og forbinder indre by med brokvarterene og Frederiksberg.   A …


Nu er der lagt skinner på hele Metrocityringen, som åbner i sommeren 2019 og forbinder indre by med brokvarterene og Frederiksberg.

 

Af Thomas Frederiksen.

thof@minby.dk.

 

I princippet kan man nu tage en dræsinevogn og køre rundt på hele Metrocityringen på bedste Olsen Banden-manér.

Nu er der skinner hele vejen rundt i den underjordiske tunnel, som fra sommeren 2019 forbinder indre by med Østerbro, Nørrebro, Frederiksberg og Vesterbro.

Det blev markeret i sidste uge, da to borgmestre og en minister var 36 meter nede under jorden på metroarbejdspladsen i Sortedams Sø på Østerbro.

 

Største siden Christian IV

Metrocityringen betegnes som det største anlægsarbejde i København siden Christian IV’s tid, meget passende ligger skinnerne cirka i samme afstand under jorden, som toppen af Rundetårn er over.

»Hovedstaden kommer til at blive oplevet som mere samlet, og forhåbentlig vil endnu flere benytte den offentlige transport,« lød det fra Frederiksbergs borgmester Jørgen Glenthøj (K), som deltog sammen med Københavns overborgmester Frank Jensen (S) og transportminister Ole Birk Olesen (LA).

Frederiksberg er i forvejen en del af den eksisterende metro og har derfor erfaring med langvarigt byggeri.

»Vi ved, at der er lys i den anden ende af tunellen. Vi glæder os over, at det er lige om hjørnet,« sagde Jørgen Glenthøj.

Metrobyggeriet har langt fra været problemfrit, og borgmesterkollega Frank Jensen (S) kom ind på nogle af de problemer, der har været undervejs.

»Det var en begyndelse med meget tumult, indtil vi fik en ny lovgivning på plads,« fremhævede han og henviste til en lov fra 2014, som blandt andet indeholdt ’nabopakke’, som forbedrede naboernes mulighed for at få kompensation og genhusning, efter de første års byggeri var gået med talrige klager fra støjramte naboer. Frank Jensen ser også frem til, at mange steder i hovedstaden bliver sig selv igen.

»Jeg glæder mig til, at vi får vores smukke gader og pladser tilbage. Byen har ikke taget sig så pæn ud under byggeriet,« konstaterede han.

 

Hurtigt og effektivt

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) fremhævede, at godt nok er metroen særdeles dyr at anlægge, men den bliver billig i drift, fordi den kører med førerløse tog. Derfor kan den blandt andet køre hele natten.

Transportministeren ser Metrocityringen som nødvendig for hovedstaden, når der bliver flere indbyggere.

»Der er mange, som gerne vil bo i København, som derfor vokser. Folk skal både have et sted at bo, men skal også have mulighed for at transportere sig hurtigt og effektivt rundt,« sagde han.

Der mangler fortsat elektricitet til de skinner, som nu er anlagt, men Metroselskabet regner med at foretage de første prøvekørsler i løbet af 2018.

Metrolinjerne til Nordhavn mangler endnu skinner, men de begynder at blive anlagt i denne uge.

Kommentarer

1